Arpajaisia on erilaisia ja niiden luonne määrittelee sovellettavat lupakäytännöt ja arpajaisten verollisuuden. Arpajaisia järjestäessä tulee huomioida arpajaislain lisäksi myös arpajaisverolaki, sillä se velvoittaa myös muitakin kuin yhdistyksiä. Arpajaisia on monenlaisia, mutta tässä tekstissä on käsitelty arpajaisveroa vain markkinointiarpajaisten näkökulmasta.

 

Markkinointiarpajaiset ovat tyypillisesti elinkeinoharjoittajien järjestämiä arvontoja, joilla on tarkoitus markkinoida tai edistää myyntiä. Näitä ovat esimerkiksi Facebookissa yleistyneet erilaiset arvonnat. Tällaiset mainos- ja markkinointiarpajaiset ovat arpajaisverolaissa tarkoitettuja muita arpajaisia, jolloin arpajaisveron määrä on 30 % voittojen yhteenlasketusta arvosta. Arpajaisveroa ei tarvitse maksaa, mikäli maksettava arpajaisvero on vähemmän kuin 50 euroa kalenterikuukaudessa. Markkinointiarpajaisten kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että arpajaisveroa ei tarvitse suorittaa, jos jaettujen voittojen arvo on alle 166,66 euroa. Arvoa tulee seurata kuukausittain, sillä verot tilitetään oma-aloitteisesti kuukausikohtaisesti.

 

Suomessa markkinointiarpajaisten verosta on vastuussa sen toimeenpanija eikä siis voiton saaja ole velvollinen maksamaan veroa saamistaan voitoista. Arpajaisten vero maksetaan siitä syntyneestä tuotosta, joka on rahapanosten yhteismäärän ja osallistujille maksettujen voittojen erotus. Voiton arvoksi katsotaan ensisijaisesti hyödykkeen ostohintaa ja mikäli sitä ei pystytä määrittämään, käytetään tuotteen/palvelun todennäköistä myyntihintaa. Arpajaisveroa voi siis joutua maksamaan vaikka varsinaista rahallista tuottoa ei arpajaisesta saisikaan.

 

Markkinointiarpajaiset tulee järjestää sekä Suomen lainsäädännön, että kyseisen some-palvelun sopimusehtojen mukaisesti. Palveluntarjoajat voivat muuttaa sääntöjä milloin tahansa, joten säännöt on syytä tarkistaa aina ennen uuden kampanjan käynnistämistä. Tämä on syytä huomioida järjestäessäsi esimerkiksi markkinointiarpajaisia yrityksesi Facebook -sivuilla. ”Tykkää ja jaa –osallistut arvontaan” ja ”osallistu merkitsemällä kavereitasi tähän julkaisuun” -tyyppiset arvonnat eivät ole esimerkiksi Facebookin kampanjasääntöjen mukaisia toteutuksia. Facebook-arvonnat toteutetaan omalla vastuulla ja niitä järjestäessä tulisi selvittää mitä saa ja mitä ei saa tehdä. Muista myös tutustua Arpajaislakiin, kun järjestät arvontaa!

 

Jos järjestät yrityksesi Facebook-sivuilla markkinointiarpajaisia, muistathan kertoa niistä myös kirjanpitäjällesi, jotta voimme huomioida myös mahdollisen arpajaisveron oma-alotteisia veroilmoituksia tehdessä. Oma yhteyshenkilösi Mikkelin Tilitoimistossa kertoo sinulle mielellään lisää esimerkiksi Arpajaisverosta ja Arpajaislaista myös muissa kuin markkinointiarpajaisia vastaavissa tilanteissa.

 

Susanna Laitinen, kirjanpitäjä

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.