Tulorekisteri otetaan käyttöön vuoden 2019 alusta. Työnantajat ilmoittavat palkkatiedot tulorekisteriin yhdellä ilmoituksella. Tiedot ilmoitetaan tulorekisteriin reaaliaikaisesti ja maksukohtaisesti.

Uudistuksen tavoitteena on vähentää työnantajien hallinnollista taakkaa yksinkertaistamalla palkkatietojen ilmoittamista viranomaisille ja muita tietoja tarvitseville tahoille. Tavoitteena on korvata keskeisimmät kuukausi-ilmoitukset, vuosi-ilmoitukset ja erilaiset palkkaselvitykset ja -todistukset, joita työnantajat ovat nykyisin velvoitettuja antamaan. Jatkossa tiedot ilmoitetaan keskitettyyn tulorekisteriin vain yhden kerran palkanmaksun yhteydessä. Palkkatietojen moninkertainen raportointivelvollisuus poistuu, ja tiedon välityksen määrä sekä manuaaliset työvaiheet vähenevät. Työntekijäkohtaiset kuukausiraportointivelvoitteet vähenevät, kun tarvittavat tiedot voi ilmoittaa yhdellä kertaa palkanmaksun yhteydessä.

Vuodesta 2019 lähtien tulorekisteri korvaa kaikissa tapauksissa työnantajien toimittamat yleisesti ja rajoitetusti verovelvollisille maksettujen palkkojen vuosi-ilmoitukset Verohallinnolle. Tulorekisteri korvaa myös vuosi-ilmoitukset työeläkelaitoksille ja työttömyysvakuutusrahastolle (TVR). Oma-aloitteisten verojen veroilmoituksesta tulorekisteri korvaa työnantajasuorituksiin liittyvät veroilmoitukset Verohallinnolle ja veron tunnuksella 25 ilmoitettavat ennakonpidätykset osakeyhtiöltä, osuuskunnalta tai muulta yhteisöltä.

Vuodesta 2020 lähtien tulorekisteri korvaa tapaturmavakuuttamisen vuosi-ilmoituksen ja tämän lisäksi myös eläkkeisiin ja etuuksiin liittyviä vuosi-ilmoituksia Verohallinnolle: vuosi-ilmoitukset eläkkeistä ja etuuksista, takautuvista eläkkeistä, työttömien korvauspäivistä sekä rajoitetusti verovelvolliselle maksetuista eläkkeistä ja muista etuuksista.

Tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja hyödynnetään muun muassa etuuksien laskennassa, asiakasmaksujen määräämisessä ja eri viranomaisten tekemässä valvonnassa sekä tilastoinnissa. Tulorekisterin täydentävät tiedot korvaavat myös aikaisemmin työnantajilta ja tulonsaajilta pyydettyjä palkkaselvityksiä ja -todistuksia.

Tulonsaajaa itseään koskevat palkkatiedot, eläketulojen tiedot sekä tiedot maksetuista etuuksista ovat jatkossa helposti saatavilla yhdestä paikasta reaaliaikaisesti sähköisen asiointipalvelun kautta. Kerromme tulorekisterin vaikutuksesta palkanlaskentaprosessiin ja tuottamiimme palveluihin sitä mukaa kun Verohallinnon ohjeistus täsmentyy.

 

Anu Lampinen, laatupäällikkö

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.